wat doet een prof. organizer eigenlijk

Wat doet een Professional Organizer eigenlijk?

Het beroep van Professional Organizer bestaat alweer een aantal jaar in Nederland. In Amerika is een professional Organizer onwijs bekend en is er zelfs een tv-serie The Home Edit. Zij hebben zelfs hun eigen Organize lijn ontwikkeld. 

Vorig jaar heb ik zelf de opleiding gevolgd, maar wat een professional organizer, wat doet een professional organizer. Die vraag krijg ik vaak dus in deze blog leg ik het aan je uit. 

Wat doet een professional organizer eigenlijk? De beroepsvereniging voor professional organizers, de NBPO, zegt het volgende over het beroep:

Een professional organizer begeleidt klanten bij het maken van keuzes en het aanbrengen van structuur.” Hierdoor kun jij optimaal genieten van wat voor jou belangrijk is.” 

De organizers hebben vaak ook een specialisme die ontstaan is door eerdere werkervaringen.  Maar ze zijn allemaal werkzaam in 1 of meerdere van de 3 werkterreinen. 

    • Particulieren markt
    • Zakelijke markt
    • Zorgmarkt


Een professional organizer helpt mensen met het organiseren en optimaliseren van hun fysieke en digitale ruimtes, tijd en taken. De werkzaamheden kunnen 1 op 1, met het gezin of bij bedrijven om daar te zorgen voor een georganiseerde en efficiënte omgeving.

De werkzaamheden verschillen bij iedere klus. Afhankelijk van de wensen en behoeftes van de klanten. Maar je kunt denken aan: 

  • Opruimen/ontspullen Zij helpen mensen met het opruimen van hun woning, kantoor of andere ruimte. Welke spullen zijn nodig en welke overbodig, het organiseren en het maken van een systeem voor het opbergen van de bezittingen. 
  • Ruimte optimaliseren.  Zorgen dat de ruimte optimaal wordt gebruikt. Zij kunnen advies geven in de ruimte. Sommige organizers kunnen zelfs ondersteunen in de indeling van meubels en andere items. 
  • Timemanagement. Ondersteunen bij het effectief beheren van de tijd van hun klanten. Identificeren van prioriteiten, het opstellen van planningen, implementeren van timemanagementtechnieken. 
  • Papierwerk en digitale Organize. Het assisteren van het ordenen van de papieren. Het opzetten van een overzichtelijke administratie voor het terugvinden van belangrijke documenten.  Het organizen van digitale bestanden zoals foto’s en e-mails en online documenten. 
  • Verhuis (planningen. ) Het ondersteunen bij het plannen en organiseren van verhuizingen. Het inpakken bij verhuizingen, het coördineren van de logistiek en het inrichten van de nieuwe ruimtes.  En het begeleiden van het verhuizen op latere leeftijd. 
  • Coachen en begeleiding.  Bijna tijdens alle werkzaamheden is het coachen en begeleiden van de klanten aanwezig. Om hen te ondersteunen bij het ontwikkelen van nieuwe opgeruimde vaardigheden. Om doelen te stellen en te handhaven op langere termijn. 

Wij als professionele organizers hebben als doel om structuur en orde te brengen in het leven van mensen.   

Wat kan ik voor je betekenen? 

  • Helpen bij het opruimen en/of verminderen van spullen. 
  • Administratie: Ik richt mij op het administratieve gedeelte voor particulieren, maar ondersteun ook zzp’ers met het opzetten en inzicht geven in hun administratie. Hoe kan dit beter gestroomlijnd worden. 
  • Overzichtelijk indelen van de digitale administratie
  • Staat je hulpvraag er niet tussen, neem evengoed contact op dan kan ik kijken wat ik voor jou en jouw situatie kan betekenen. 
  • Door middel van diverse cursussen is het voor iedereen mogelijk om in zijn/haar eigen tijd als een organizer in huis aan de slag te gaan.

Mijn hulp kan door zowel de klant zelf ingeroepen worden als door kinderen/familieleden. Hulp zal in dat laatste geval alleen werken als de klant er zelf wel voor openstaat. 



Laat een reactie achter