organiseren digitaal tijdperk

Organiseren in een digitaal tijdperk: hoe doe je dat?

Wij leven in een digitaal tijdperk. Een tijdperk waar het gemakkelijk is om verstrikt te raken in een wirwar van bestanden, mappen en andere ongeorganiseerde digitale rommel. Of het nu op je computer of je telefoon is. Deze digitale informatie kan stress veroorzaken. Welke stappen kun je eenvoudig nemen om dit te verminderen? In deze blog krijg je 5 tips om te organiseren in een digitaal tijdperk.

organiseren digitaal tijdperk

Organiseren in een digitaal tijdperk: Maak een systeem voor bestanden

Stel een duidelijk systeem voor het organiseren van bestanden. Maak hoofdmappen aan voor diverse categorieën zoals werk, persoonlijk, foto’s, documenten. Binnen deze bestanden is het makkelijk om sub mappen aan te maken. Zoals bij foto’s bijvoorbeeld verschillende jaartallen. Mappenoverzicht is ook erg makkelijk voor je e-mails. Zo kunt je ook in je email makkelijk alles vinden.

Verwijder onnodige bestanden

Ga door al je bestanden en verwijder wat je niet meer nodig hebt. Oude documenten (polissen van vorig jaar), dubbele of wazige foto’s, overbodige downloads. Bewaar wat echt belangrijk is. Krijg je in je email veel nieuwsbrieven, meld je dan meteen af.

Archiveer oude bestanden

Heb je bestanden die je niet vaak gebruikt, maar wel wilt bewaren. Archiveer deze dan. Zet ze in een map met een duidelijke omschrijving zodat je ze gemakkelijk kunt vinden als je ze nog hebt.

Maak gebruik van cloudopslag

Maak gebruik van de cloudopslag van bijvoorbeeld Google Drive, Dropbox of OneDrive, of de Cloud van Apple. Dit zorgt voor dat je computer of pc meer ruimte heeft en je bestanden zijn vanaf verschillende apparaten te bereiken. Ook handig voor als je je telefoon bijvoorbeeld kwijtraakt. Zo ben je niet alles kwijt. De cloud maakt het organiseren in een digitaal tijdperk een stuk makkelijker!

Download map

Onbewust download je soms aardig veel waardoor de map snel vol kan raken met dingen die je maar 1x nodig hebt gehad. Door deze map regelmatig te controleren en onnodige bestanden te verwijderen houd je deze opgeruimd. Zitten er bestanden tussen die je moet bewaren. Verplaats het meteen naar het juiste mapje.

Het organiseren van je laptop of telefoon is een belangrijke stap om een georganiseerde en stressvrije digitale omgeving te creëren. Neem de tijd om deze 5 tips door te voeren en geniet van de voordelen van een opgeruimde digitale ruimte.

Wil je meer tips? In de blog ‘5 mailbox tips‘ lees je meer tips!

Laat een reactie achter