Belastingaangifte, hoe zat dat ook alweer?

Het is weer bijna zover. Vanaf 1 maart kun je weer de inkomstenbelasting regelen, maar hoe zat dat ook alweer? Het is belangrijk dat je je belastingaangifte correct uitvoert, het zou zonde zijn als je door een klein foutje geld misloopt. In deze blog zal ik de belangrijkste punten met je delen, zodat die aangifte straks een peulenschil is! Veel leesplezier!

Wat heb je allemaal nodig voor de belastingaangifte?

Voordat je belastingaangifte kunt gaan doen, moet je een aantal gegevens bij elkaar verzamelen. Hieronder som ik een aantal rijtjes op met alle gegevens die je nodig hebt:

Persoonlijke gegevens:

  • Jouw BSN (burgerservicenummer), maar ook de BSN van je partner en kinderen.
  • Jouw DigiD en dat van je partner
  • Je rekeningnummer

Inkomsten:

  • De jaaropgaven over 2022 (van jezelf en van je partner)
  • De ontvangen partneralimentatie

Bankrekeningen:

  • Jaaroverzicht van het jaar 2022 van je betaalrekening
  • Jaaroverzicht van 2022 van jouw spaarrekening en die van je kind(eren)
  • Eventueel ook het jaaroverzicht van 2022 over je beleggingen

Wonen:

  • De jaaropgaaf van je hypotheek
  • Wanneer je een huis gekocht of verkocht hebt: een notarisafrekening
  • De WOZ-waarde van de woning met de peildatum 1 januari 2021

Aftrekposten:

  • Giften
  • Zorgkosten die je niet vergoed hebt gekregen (hier valt het eigen risico niet onder)
  • Betaalde partneralimentatie

Let op! Je hebt over deze posten een betaalbewijs nodig.

Overig:

  • Gegevens over dividend
  • Gegevens van leningen en andere schulden
  • Een overzicht van betaalde arbeidsongeschiktheid verzekeringen
  • Gegevens van betaalde lijfrentepremies

En eventueel de voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2022 en de voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zvw over 2022 (alleen als je deze al hebt gekregen).

Houd alle gegevens bij elkaar

Het makkelijkst is om al deze belangrijke gegevens in een map te bewaren, zodat je dit er alleen maar bij hoeft te pakken zodra je belastingaangifte gaat doen. Op die manier raak je niets kwijt en grijp je ook niet mis op het moment dat je de aangifte gaat voorbereiden.

Zelf de belastingaangifte doen of iemand inhuren?

Je kunt zelf kiezen of je je belastingaangifte zelf gaat doen, of dat je er een expert voor inschakelt. Mijn man en ik hebben het weleens zelf gedaan, dat kan ook prima, maar de laatste jaren laten wij het doen. Zeker nu we een koophuis hebben en kinderen en andere speciale aftrekposten. Veel mensen hebben geen kaas gegeten van belastingen en laten zo geld liggen, zonder dat ze het weten. Dat is echt zonde en kun je dus voorkomen door de belastingaangifte uit handen te geven. Wil jij het niet uit handen geven, maar echt zelf doen dan kun je er ook nog voor kiezen om het alleen te laten controleren door iemand die er verstand van heeft. Zo weet je zeker dat alles goed is ingevuld en worden fouten voorkomen.

Hoe maak je het makkelijker?

Je kunt het jezelf (soms) ook wat makkelijker maken. Is er in 2022 niet veel veranderd ten opzichte van het jaar daarvoor? Dan kun je ook de vorige aangifte erbij pakken.
Je kunt vanaf 1 maart aangifte doen. Het is verstandig om dit ook zo snel mogelijk te doen.



Laat een reactie achter